Om maurtuer, kolonisering, og souvernirer

Jeg har vært en uke på Gran Canaria. Nærmere bestemt San Agustin, som ligger sørøst på øya, en tjue minutters busstur fra Las Palmas, der flyplassen ligger.

San Agustin, og Gloria Palace Hotel, der jeg bodde var et typisk turiststed, tenkte jeg. Hotellet er enormt, åtte hundre rom, tror jeg, og minnet meg litt om bananblokka på Ammerud, der den ligger som en bueformet betongbanan med balkonger på forsida.

I San Agustin er det bare et kjøpesenter. Det er ikke så stort, men i tre etasjer (mange av lokalene var tomme), og rommet alt fra kafeer, lekerom, trimrom, klesbutikker, elektriske artikler, og souvernirbutikker. Alle klesbutikkene var jallabutikker, der alle får klær fra samme leverandør, billige, og med lav kvalitet. Souvernirene var som de pleier; glorete, kjedelige, og det kunne stått hva som helst på dem, for man får kjøpt likedan overalt.

Puerto Rico
                                       Maspolamas

Hotellene ligger overalt, og de står alene, eller ligger oppover åsene som maurtuer, synes jeg. Små tuer med små, bleke maur fra nordlige strøk, som på formiddagen går ned mot sjøen, og på ettermiddagen trekker tilbake til tuene sine igjen.

Jeg dro med buss til et marked i Arguineguin, og da gikk det opp for meg at det fantes steder som var enda mer turiststed enn San Agustin, og mitt hotell.
I Argueniguin, på sørvest sida av øya, er det  nordmennene som regjerer. Der er det norsk lege, Den norske skolen, og Den norske klubben, en haug med norske kafeer og restauranter, og så klart: Den norske sjømannskirken. I følge noen damer jeg spurte om veien, har Sjømannskirken den beste tomta i byen, og det har de kanskje rett i.
Da jeg spurte om veien, fikk jeg spørsmålet: Skal du gå og høre noen Gudsord? Jeg ble litt svar skyldig, og sa som sant var: Jeg tenkte å spise noen vafler...
Da bare lo de, og sa at de også var på vei for å spise vafler.

Det var så bråkete der, at jeg ikke holdt ut så lenge, men vaflene var gode de.
Det var helt absurd å gå rund ti denne byen. Det var norske stemmer overalt. De prutet, og klaget på priser som allerede var lave, de sa det var mange turister der, og at det ble så masete... Jeg klarer rett og slett ikke å beskrive ordentlig hva jeg mener, men jeg tror du skjønner hva jeg mener.
Jeg skjønner jo at så mange vil reise dit, det er varmt hele året, billig, godt å puste, leve, og man kan dra på rundturer på øya, i fjellene, og bade i basseng eller hav, og alt man kan ønske seg. Men, de er jo i et annet land, og jeg kan ikke noe for at jeg synes mange mangler en respekt for at landet er Spania, og ikke Norge.
Eller er det sånn at vi/ turistene (jeg var jo en av dem, for all del), har kolonisert Gran Canaria?

Nåvel. Dette kan bli et veldig langt innlegg, hvis jeg fortsetter sånn, og det skal jeg ikke.
Jeg vil bare si, at jeg beundrer innbyggernes tålmodighet, deres generøsitet, deres vennlighet, for det er der, alt sammen, og deres overbærenhet overfor oss som kommer dit.
Jeg kjøpte så klart ting og tang. Et kamera, et par kjoler, noen t-skjorter, og en shorts. Billige som bare rakkeren, og den ene kjolen var ødelagt, så den må sys, men hva gjør vel det. De smiler, hilser, sier "Heia Norge", og setter ned prisen enda litt til, selv om den er lav nok som den er.

Som turister flest, elsker jeg varmen, sola, og den herlige havet. Og jeg solte meg, om ikke mye, så litt, jeg shoppet, jeg spiste, jeg så, jeg tok bilder, jeg prutet ikke, men de satte ned prisen likevel, jeg var på show, jeg badet, og jeg koste meg glugg, som man skal når man er på ferie. Og jeg angrer ikke et sekund på at jeg dro.

Og takket være Steinar fra Primera Airlines, Anna fra London, Elin fra Mjøndalen, Lisbeth fra Sandvika, og den svenske familien Gustavsson, var turen en herlig opplevelse, fra begynnelse til slutt.